تفاوت روغن موتور دیزلی با بنزینی فروشگاه اینترنتی کارینزو
تفاوت روغن موتور بنزینی و دیزلی چیست؟
  • تفاوت روغن موتور بنزینی و دیزلی

    روغن موتور نقش بسیار مهمی در خودرو ایفا می کند، به طوری که بدون وجود این روغن، خودرو نمی تواند کار کند و عملکرد آن دچار اختلال می شود. در این مقاله قصد داریم تا روغن موتورهای بنزینی و دیزلی را با یکدیگر مقایسه کنیم و به شما بهترین و مناسب ترین روغن موتور را معرفی کنیم.

    همه چیز درباره روغن موتور بنزینی و روغن دیزلی

    به طور قطعی می توان گفت امروزه روغن موتورهای بنزینی و دیزل نقش بسیار مهمی را در عملکرد موتور خودرو ایفا می کنند. کیفیت روغن موتور می تواند تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد قطعات خودرو بگذارد، از این رو شما باید بهترین روغن موتور را برای خودروی خود انتخاب کنید.

    تقریبا می توان گفت هیچ خودرویی بدون روغن موتور نمی تواند کار کند. با توجه به اهمیت استفاده از روغن موتور، کشورهای زیادی اقدام به تولید روغن موتورهای بنزینی و دیزلی کرده اند. شما می توانید بهترین روغن موتورهای موجود در بازار را تهیه کنید و برای افزایش طول عمر قطعات خودرو از آنها استفاده کنید. همانطور که میدانید روغن های موتور عملکردهای مختلف و مهمی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد روغن موتور بنزینی و دیزل اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

    منظور از روغن موتورهای بنزینی و دیزل چیست؟

    شاید بارها و بارها نام روغن موتورهای بنزینی و دیزلی را شنیده باشید، اما دقیقا ندانید منظور از این روغن ها دقیقا چیست و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ هر دوی این روغن موتورها با یکدیگر تفاوت هایی دارند و عملکرد آنها متفاوت است. اگر دقیقا نمی دانید چه نوع روغن موتوری برای خودروی شما مناسب است، بهتر است تا به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و طبق دستورالعمل هایی که در آن دفترچه ذکر شده است، روغن موتور بنزینی یا دیزلی برای خودروی خود تهیه کنید.

    اگر بخواهیم در مورد تفاوت موتور دیزلی و بنزینی توضیح دهیم، باید بگوییم این دو موتور تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند فقط روند کار و نحوه عملکرد موتورهای دیزلی به نسبت موتورهای بنزینی کمی ساده تر است. به همین علت باید از روغن موتور مناسب برای خودروهای دیزلی یا بنزینی استفاده کرد.

    بررسی تفاوت های روغن موتورهای بنزینی با دیزلی

    از آن جایی که موتور خودروهای دیزلی و بنزینی با یکدیگر متفاوت است، باید برای هر کدام از این موتورها، روغن مخصوص استفاده شود. استفاده از روغن موتور با کیفیت و مناسب می تواند بازدهی موتور خودرو را افزایش دهد و طول عمر قطعات خودرو را بالا ببرد. همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، موتورهای دیزلی و بنزینی با یکدیگر متفاوت هستند، بنابراین روغن موتور بنزینی و دیزلی نیز از نظر ساختاری با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

    در خودروهای دیزلی یا همان ماشین سنگین، نیاز به قدرت انتقال و حرارت بیشتری به نسبت خودروهای بنزینی وجود دارد. بنابراین روغن موتور دیزلی مناسب با این ویژگی ساخته شده است. خودروهای بنزینی از آن جایی که جزو ماشین های سبک به حساب می آیند، روغن موتور آنها نیز بر همین اساس ساخته شده است.

    در واقع باید گفت روغن موتور خودروها بر اساس کارایی خودرو ساخته می شوند و نمی توان آنها را جایگزین کرد. روغن موتورهای دیزلی در مقایسه با روغن موتورهای بنزینی از گرانروی بالاتری برخوردارند؛ بنابراین به هیچ عنوان برای استفاده در خودروهای بنزینی مناسب نیستند و عملکرد آنها را دچار اختلال می کند. علاوه بر این موارد روغن موتور دیزلی از افزودنی های شیمیایی بیشتری به نسبت روغن موتور بنزینی برخوردار است.

    به طور کلی فرمولاسیون روغن موتورهای دیزلی و بنزینی با یکدیگر متفاوت است و هر کدام از آنها برای موتور خودرو های سبک و یا سنگین طراحی شده اند.

    روش های تشخیص روغن موتور دیزلی و بنزینی

    برای تشخیص و تفکیک روغن موتورهای بنزینی و دیزلی روش های مختلفی وجود دارد. طبقه بندی و تشخیص کیفیت روغن های موتور با حروف اختصاری انجام می شود. به عنوان مثال برای روغن موتور بنزینی حرف اختصاری S طراحی شده است. بالاترین سطح کیفیت روغن موتور بنزینی با SN و پایین ترین سطح آن با SA نمایش داده می شود.
    همچنین در روغن موتور دیزلی برای تعیین بالاترین سطح کیفی از حرف اختصاری CJ-4 و پایین ترین سطح کیفی با حرف اختصاری CA نشان داده می شود. معمولا در دفترچه راهنمای خودرو ها روغن مناسب برای موتور خودرو ذکر شده است. همچنین شما می توانید از برندهای توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو استفاده کنید.

    سعی کنید از خریدن روغن موتورهای متفرقه و بی کیفیت خودداری کنید. این روغن ها از استانداردهای مناسب برخوردار نیستند و می توانند به مرور زمان به قطعات خودرو آسیب برسانند و عملکرد آنها را دچار اختلال کنند. شما می توانید از روغن موتورهای مناسب و توصیه شده توسط شرکت خودروسازی استفاده کنید.

     

    منبع : پانا

     

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای